Milieueffectrapportage voor zorgvuldige besluiten
Mer is de afkorting voor milieueffectrapportage. Dit is een procedure waarin milieueffecten worden onderzocht, zodat deze in de besluitvorming kunnen worden meegewogen. MER staat voor milieueffectrapport, de rapportage die hoort bij de mer-procedure. In het MER staan op een samenhangende, objectieve en systematische manier de milieueffecten beschreven en beoordeeld. Het MER wordt gebruikt door het openbaar bestuur, betrokken partijen en het publiek om goed geïnformeerd besluiten te kunnen nemen en belanghebbenden de mogelijkheid te bieden om zijn of haar zienswijze naar voren te brengen.
Benodigde besluiten
Voordat in Kruisland een drinkwaterwinning kan worden aangelegd en gebruikt, moet eerst besluitvorming plaatsvinden. De provincie Noord-Brabant, het waterschap Brabantse Delta en de gemeenten Steenbergen en Roosendaal moeten verschillende vergunningen verlenen. In Tabel 1‑1 zijn de benodigde besluiten opgesomd. Voor zover bekend bij het opleveren van dit MER zal de provincie Noord-Brabant een projectbesluit ‘light’ besluiten over de drie omgevingsvergunningen voor een wateractiviteit (de grondwateronttrekking en de bronbemalingen) en de omgevingsvergunning voor het afwijken van het omgevingsplan (Bopa). Voor de overige vergunningen zal de provincie de besluitvorming coördineren.
Tabel 1‑1: Benodigde besluiten voor de drinkwaterwinning Kruisland
Besluit | Bevoegd gezag | Toelichting | Mer-plicht |
Omgevingsvergunning voor een wateractiviteit | Provincie Noord-Brabant | Grondwateronttrekking voor de openbare drinkwatervoorziening | Mer-beoordelingsplicht |
Omgevingsvergunning voor een wateractiviteit | Waterschap Brabantse Delta | Bronbemaling (en eventuele lozing) voor de aanleg van de transportleiding | Mer-beoordelingsplicht |
Omgevingsvergunning voor een wateractiviteit | Waterschap Brabantse Delta | Bronbemaling (en eventuele lozing) voor de aanleg van het gebouw en putten; | Mer-beoordelingsplicht |
Aanpassing provinciale omgevingsverordening | Provincie Noord-Brabant | Aanwijzen beschermingszone waarna voor dit gebied de regels uit de provinciale verordening gelden | Nee |
Omgevingsvergunning afwijken omgevingsplan (“Bopa”) | Gemeente Steenbergen | Waterwinning en de realisatie gebouw met hekwerk is niet toegestaan binnen de huidige planologische enkelbestemming “agrarisch met waarden – landschapswaarden” van het omgevingsplan (bestemmingsplan Buitengebied Steenbergen) | Nee |
Omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit (“technische bouwactiviteit”) | Gemeente Steenbergen | Realisatie gebouw met hekwerk op de winlocatie | Nee |
Omgevingsvergunning voor een uitwegactiviteit | Gemeente Steenbergen | Realisatie in-/uitrit naar de winlocatie | Nee |
Omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit | Gemeente Steenbergen | Aanleg- en boorwerkzaamheden op de winlocatie (voor hekwerk) | Nee |
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit (“ruimtelijke bouwactiviteit”) (mogelijk) | Gemeente Steenbergen of Roosendaal afhankelijk van de locatie | Aanleg transportleiding | Nee |
Omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit (“technische bouwactiviteit”) | Gemeente Steenbergen of Roosendaal afhankelijk van de locatie | Aanleg transportleiding | Nee |
Omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit | Gemeente Steenbergen of Roosendaal afhankelijk van de locatie | Aanleg transportleiding | Nee |
Omgevingsvergunning voor een wateractiviteit (mogelijk) | Waterschap Brabantse Delta | Aanleg transportleiding voor zover die waterstaatswerken raakt waarvoor vergunningplicht geldt | Nee |
Omgevingsvergunning voor een natuuractiviteit (“Natura 2000-activiteit” en/of “Flora- en fauna-activiteit” (mogelijk) | Provincie Noord-Brabant | Verstoring soorten bij aanlegwerkzaamheden winlocatie of transportleiding | Nee |
Milieueffectrapportage
Voor de besluiten over de omgevingsvergunningen voor een wateractiviteit voor de nieuwe drinkwaterwinning, de bronbemaling van de aanleg van het gebouw op het winveld en de bronbemaling van de transportleiding is het verplicht om een mer-beoordeling te doen. Dat komt omdat de activiteiten vallen onder categorie K1 (Werkzaamheden voor het onttrekken of kunstmatig aanvullen van grondwater), kolom 3 (Oprichting, wijziging of uitbreiding) van het Omgevingsbesluit. Dit is ook aangegeven in de laatste kolom van Tabel 1‑1. Het doel van een mer-beoordeling is om na te gaan of er belangrijke nadelige milieugevolgen zijn die aanleiding geven om een volledige mer-procedure te doorlopen.
Er geldt een mer-beoordelingsplicht voor diepboringen voor de watervoorziening (categorie B4). Het gaat hier om diepboringen dieper dan 100 meter. In Bijlage V van het Omgevingsbesluit is voor diepboringen de omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit het aangewezen besluit of de omgevingsvergunning voor de wateractiviteit voor boringen voor watervoorziening. Doordat in het kader van het onderhavige voornemen is besloten om project-mer op te stellen, vervalt de plicht om een mer-beoordeling op te stellen.
Mer is de afkorting voor milieueffectrapportage. Dit is een procedure waarin milieueffecten worden onderzocht, zodat deze in de besluitvorming kunnen worden meegewogen. MER staat voor de rapportage die hoort bij de mer-procedure.
Het is van belang dat de provincie, het waterschap en de gemeenten het milieubelang goed kunnen meewegen in de besluitvorming. Daarom hebben Brabant Water en de provincie ervoor gekozen om niet eerst een mer-beoordeling te doen, maar meteen de project-mer-procedure te doorlopen en een milieueffectrapport op te stellen. Daarmee wordt een zo compleet mogelijk inzicht gekregen in de effecten van een drinkwaterwinning én hebben belanghebbenden zo veel mogelijk ruimte in het officiële besluitvormingstraject om met de ontwikkeling mee te denken. Er is ook voor gekozen om de onafhankelijke Commissie voor de mer en Brabant Advies te laten adviseren over de inhoud van het MER.
Een wettelijke eis van de project-MER is dat het gehele project wordt “be-mer-ed”.[1] Dat betekent dat ook transportleidingen, bouwwerken en andere activiteiten die tot het project behoren moeten worden onderzocht op nadelige effecten op het milieu. Om die reden is het niet meer van belang om per besluit in Tabel 1‑1 na te gaan in hoeverre een mer(-beoordeling) van toepassing is.
De vergunningen voor de drinkwaterwinning en de transportleiding worden in aparte trajecten aangevraagd. De vergunningen voor de transportleiding worden waarschijnlijk pas later aangevraagd dan de vergunningen voor de drinkwaterwinning. In het MER zijn beide activiteiten als één project beschouwd en beoordeeld, omdat ze met elkaar zijn verbonden. Voor zover voor een besluit een mer-verplichting geldt, kan dit MER daarvoor worden gebruikt.
De voorgenomen winlocatie ligt op ruime afstand van Natura 2000-gebieden. Het meest nabije Natura 2000-gebieden zijn Krammer-Volkerak en Brabantse Wal op acht kilometer vanaf de voorgenomen winlocatie. Uit de hydrologische effectstudies van dit MER blijkt dat de grondwaterstandsverlagingen als gevolg van de drinkwaterwinning niet reiken tot aan verdrogingsgevoelige habitats in Natura 2000-gebieden. Er zijn ook berekeningen gedaan met AERIUS. AERIUS is een rekenmodel waarmee de stikstofdepositie als gevolg van projecten en plannen op Natura 2000-gebieden kan worden berekend. AERIUS maakt onderdeel uit van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). AERIUS is ontwikkeld door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en wordt beheerd door het RIVM. Uit de AERIUS-berekeningen blijkt dat als gevolg van de aanleg en het gebruik van de drinkwaterwinning geen stikstofdepositie optreedt in Natura 2000-gebieden. Daarom is een passende beoordeling niet nodig voor dit project. Dit wordt nader toegelicht in paragraaf 11.2 voor het winveld en in paragraaf 14.1 voor de transportleiding.
De voorgenomen ontwikkeling strookt niet geheel met het planologische regime (Waterwinning en de realisatie gebouw met hekwerk; zie Tabel 1‑1). Daarom is een Omgevingsvergunning afwijken omgevingsplan (“Bopa”) nodig. Omdat deze werkzaamheden samenhangen met het project, zijn deze activiteiten onderdeel van de onderhavige MER.
Bevoegd gezag
De provincie Noord-Brabant, waterschap Brabantse Delta en de gemeenten Steenbergen en Roosendaal zijn het bevoegd gezag voor de verschillende besluiten die moeten worden genomen voor de nieuwe drinkwaterwinning en de transportleiding. De provincie Noord-Brabant treedt op als coördinerend bevoegd gezag voor de mer-procedure.
- 1 Artikel 11.16 Omgevingsbesluit